Mittwoch, 31. Dezember 2008

James Cameron on 3D

Ab heute existiert rechts eine Linkliste. Die Links führen zu Webseiten mit interessanten Inhalten. Zumindest sind die Inhalte für mich interessant. Es könnte sein, daß sie für euch uninteressant sind, aber das würde nur bedeuten, daß ihr einen schlechten Geschmack habt.

Wir fangen mal mit einem Interview mit James Cameron an, in dem er erklärt, wie und warum er 3D zum Standard in Kinos machen will. Ebenso interessant ist das, was er über Frameraten zu erzählen hat. Ich komme in Versuchung, die Hälfte des Interviews zu zitieren aber ich werde versuchen, mich zu zügeln.

"Q: There are already calls to increase the frame rate to at least 30 frames per second for digital 3-D because certain camera moves, especially pans, look jumpy in 3-D. You've been an advocate for both 3-D and higher frame rates. What do you think is the solution?

A: For three-fourths of a century of 2-D cinema, we have grown accustomed to the strobing effect produced by the 24-frames-per-second display rate. When we see the same thing in 3-D, it stands out more, not because it is intrinsically worse, but because all other things have gotten better. Suddenly the image looks so real, it's like you're standing there in the room with the characters, but when the camera pans, there is this strange motion artifact. It's like you never saw it before, when in fact it's been hiding in plain sight the whole time. Some people call it judder, others strobing. I call it annoying. It's also easily fixed.

Our current generation of digital projectors can currently run up to 144 frames per second, and they are still being improved. So right now, today, we could be shooting 2-D movies at 48 frames and running them at that speed. This alone would make 2-D movies look astonishingly clear and sharp, at very little extra cost, with equipment that's already installed or being installed. I've run tests on 48 frame per second stereo and it is stunning. The cameras can do it, the projectors can (with a small modification) do it.

So why aren't we doing it, as an industry? Because people have been asking the wrong question for years. They have been so focused on resolution, and counting pixels and lines, that they have forgotten about frame rate. A 2K image at 48 frames per second looks as sharp as a 4K image at 24 frames per second ... with one fundamental difference: the 4K/24 image will judder miserably during a panning shot, and the 2K/48 won't.

If every single digital theater was perceived by the audience as being equivalent to Imax or Showscan in image quality, which is readily achievable with off-the-shelf technology now, running at higher frame rates, then isn't that the same kind of marketing hook as 3-D itself? Something you can't get at home. An aspect of the film that you can't pirate.

Of course, the ideal format is 3-D/2K/48 fps projection. I'd love to have done 'Avatar' at 48 frames. But I have to fight these battles one at a time. I'm just happy people are waking up to 3-D.

Maybe on Avatar 2. "


Wir schauen uns nochmal einen Absatz an, der auch im beyond3D Forum zitiert wurde, scheinbar bevor er "korrigiert" wurde:
People have been asking the wrong question for years. They have been so focused on resolution, and counting pixels and lines, that they have forgotten about frame rate. Perceived resolution = pixels x replacement rate. A 2K image at 48 frames per second looks as sharp as a 4K image at 24 frames per second ... with one fundamental difference: the 4K/24 image will judder miserably during a panning shot, and the 2K/48 won't. Higher pixel counts only preserve motion artifacts like strobing with greater fidelity. They don't solve them at all.

Da das keiner lesen wird, bevor das Jahr zuende ist, wünsche ich ein frohes neues Jahr.

3 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Stimmt nicht. Dennoch ein schönes neues und hochframeratiges Jahr.

Krystian Majewski hat gesagt…

Das verstehe ich nicht.

Perceived resolution = pixels x replacement rate

Also VGA mit viel mehr FPS würde wirken wie Full HD? Wage ich zu bezweifeln. Bei Standbildern ohnehin nicht.

Ich kaufe es ab dass man mit einer höheren Framerate die Qualität steigern kann aber da stößt man sicher schnell auf Grenzen.

Man bedenke dass mehr FPS vor allem auch technisch Hürden mit sich bringen: Höhere Datenrate, höherer Speicherbedarf für Filme. Bei den ganzen technischen Alpträumen, die HD über uns gebracht hat habe ich darauf erstmal nicht so richtig Lust. Ich kann mir nicht mal einen HD Workflow leisten.

Bin gespannt was Cameron da vor hat.

Pasco hat gesagt…

Streng genommen ist die Formel sinnlos, deswegen ist es wohl später herausgenommen worden und gibt es da nicht viel zu verstehen. Er wollte vermutlich nur für den durchschnittlichen Leser veranschaulichen, daß bei den heutigen Standards eine höhere Framerate auch beitragen würde, zum Beispiel eine Schrift zu lesen in einem bewegten Bild.

Anderswo im Interview sagt er, daß er den Sprung von 48 zu 60 Frames pro Sekunde für weit weniger wichtig hält als den von 24 zu 48.

Bezüglich Datenrate und Speicherbedarf: er sagt auch im Zitat, daß er die Hälfte der Auflösung in Kauf nehmen würde für die doppelte Framerate. Die zwei Alternativen würden sich, was Datenrate und Speicherbedarf angeht, nicht viel geben. Ich kann mir aber trotzdem vorstellen, daß eine höhere Framerate für die Herstellung von Computeranimation deutlich mehr Kosten bedeuten könnte.